2008-11-04

Lära sig spanska

Är du intresserad av att resa till Barcelona, kanske för att jobba eller för att plugga? Då är det bra att redan i förväg ha kommit igång med spanskan! För trots att Barcelona är huvudstad i Katalonien och det språk många pratar hemma och på jobbet är katalan så kan de även spanska och kommer att prata till dig på spanska. Det hör verkligen till det ovanliga att träffa någon som kan engelska.

En gång för länge sedan åkte jag till Guatemala för att studera spanska. Riktigt varför kommer jag inte ihåg, jag tror jag hade läst en artikel att det var ett spännande land med mycket kultur där man för bara $110/vecka fick en egen lärare fem timmar per dag och sju dagars boende med mat hos en familj. Jag betalade tre veckor i förskott och åkte dit. Efter de tre veckorna reste jag runt lite, studerade en vecka till, reste runt och så studerade jag en vecka till. Och jag hade lärt mig prata spanska! Inte mycket och inte särskilt bra och inte mycket mer än i nutid och enklaste formen av futurm och lite, lite i den enklaste formen av dåtid. Men efter att på gymnasiet haft lägsta möjliga betyg i Italienska kändes det helt fantastiskt att bara efter 2 månader gå från noll till att kunna konversera lite med vem jag än mötte.

Nå, efter den resan så har jag allt mer sällan fått möjlighet att använda min lilla spanska. Någon gång på en fest, någon gång med någon turist jag träffat på men till slut var det nästan helt borta. Jag försökte lite tafatt sparka igång mina spanska-studier igen men det gick inte alls. Så ifjol så gjorde jag slag i sak och åkte till Mexico för att, ja, resa runt lite och se om det fanns kvar någon svag spanska långt bak. Det gjorde det! Och inte nog med det, jag fick också träffa tjejen som nu är anledningen att jag startat en blogg om Barcelona.

Med flickvän i Spanien så fanns nu helt plötsligt all motivation i världen att lära sig spanska. Men direkt hamnade jag i en återvändsgränd. Jag jobbar heltid och reser mycket, ska jag gå en distanskurs? Jag kan lite spanska, jag kan prata lite men jag kan ingen grammatik. Jag försökte hitta något intressant bland de klassiska språkkurserna, mp3-spelare och arbetsbok kunde vara intressant, men när jag såg på innehållet kände jag samma ångest som när jag satt på Italienska-lektionerna på gymnasiet. Sen såg jag ljuset: Pod-radio! Jag googlade lite och hittade massor av olika alternativ. Jag provade några på måfå och en av dessa var Notes in Spanish! Det var 100% precis det jag behövde. Korta, intensiva avsnitt som avhandlar moderna ämnen (Google, resor, turister, musik och så vidare) under mycket skratt. Ben är från England och blir om och om igen rättad av sin fru Marina. De bor i Madrid och pratar klingande Spanska av högsta kvalité. Gratis att ladda ner alla avsnitten (och det är många!) och sedan möjlighet att köpa ett litet arbetshäfte till varje avsnitt. De har tre olika nivåer: Inspired Beginner, Intermediate och Advanced.

De har dessutom ett forum och en video-blogg. Man kan även köpa en lektion av Marina och snacka i telefon med henne och sedan kommenterar hon vad man måste öva på och tipsar om hur man ska gå vidare.

Mitt upplägg är som följer: Jag började med att ladda ner alla Pod-avsnitten. När jag reser men inte har möjlighet att göra övningar så lyssnar jag bara. Eftersom jag redan från början förstod lite spanska så kunde jag följa med i Intermediate-avsnitten ganska bra. När jag sedan flyger, åker buss eller har tid hemma så tar jag fram ett avsnitt från beginners-serien och det arbetshäfte som jag köpt från hemsidan. Så jobbar jag igenom den och tänker ut hur jag ska kunna använda de nya uttryck jag lärt mig så snabbt som möjligt. Extra kul är att det här är avsnitt som spelats in nyligen och det språk som används är modern och får vilken som helst Spanjor att haja till: "Ah, här är en person som verkligen anstränger sig och försöker prata som vi pratar!". Det låter klyschigt, men det stämmer! Slänger man till exempel in "guay" (cool) i en mening så får man lätt ett skratt och en uppmuntrande kommentar.

Det finns 30 nybörjar-avsnitt, sedan räknar dom med att man ska vara redo att gå över till Intermediate. Efter ungefär 50 Intermediate så räknar dom med att man ska vara på Advanced. Jag tror det stämmer. Så börja med Inspried Beginners och arbetshäftena men passa samtidigt på att ladda ner Intermediate och lyssna på igenom det. Det kommer gå snabbt att hänga med något så när. Och framför allt är det kul!

Så oavsett om du ska till Barcelona eller inte men vill lära dig lite eller mycket Spanska: Prova Notes in Spanish! Om du inte gillar Ben och Marina lika mycket som jag gör (det känns nu som två kompisar fastän jag aldrig träffat eller pratat med dom) så kan du prova någon av alla de andra Pod-radio om Spanska som finns. Scrolla ner en bit på den här sidan och se själv.

Lycka till och skriva gärna en kommentar om du också gillar Ben och Marina eller om du hittat någon annan Pod-radio som du tycker bättre om!

4 comments:

Kiwiclimber 6 november 2008 kl. 09:37  

Hej Pär! Fin artikel - jag blir inspirerad att försöka hitta något liknande för att sparka igång min franska. Hälsningar, Rick

Pär 6 november 2008 kl. 11:50  

Tack Rick! Hör gärna av dig om du hittar en bra franska-kurs! Med en flickvän från Frankrike blir mitt nästa mål att lära mig franska.

Carlos 7 november 2008 kl. 12:45  

Jag lärde mig svenska nästan enbart genom att prata med svenskar och läsa tidningar och böcker. Det kanske fungerar för dig. Du är inte så typisk svensk och borde ha lätt att våga prata med spanjorerna (var beredd på mycket katalanska).

Anonym,  16 juni 2011 kl. 21:52  

Hej! Var på jakt efter spansk podd för att hålla min spanska igång över sommaren (läser det på gymnasienivå). Trodde det skulle vara omöjligt att hitta det, men med en enkel sökning på google fann jag din blogg!
Är grymt tacksam!

Skicka en kommentar

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Kontakt

Pär Lindholm

Twitter: utomjording
Skype: parlindholm
Telefon: +34 649105141
Mail: par@activespain.se
Webbsida: Active Spain

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP